Radio Internet FuhYooFm

Ahad, November 01, 2009

TAKLIMAT PINDAAN PERLEMBAGAAN DAN PENDAFTARAN PEMILIH

.
Perhimpunan Agung Khas UMNO telahpun meluluskan pindaan Perlembagaan UMNO pada bulan Oktober yang lalu. Berikutan darinya, UMNO Bahagian Johor Bahru telah mengadakan majlis penerangan pada pagi tadi bertempat di Dewan Raya Jalan Datin Halimah Johor Bahru.

Ketua dan pegawai UMNO Cawangan telah dijemput hadir untuk mendengar dan bersoaljawab setelah penerangan diadakan.

Majlis anjuran Biro Penerangan UMNO Bahagian Johor Bahru dibawah pengerusinya, Hj Abu Talib Alias telah berjaya mengadakan program dengan lancar.

Ketua UMNO Bahagian, YB Datuk Shahrir Samad telah merasmikan majlis tersebut sementara YB Hj Adam Sumiru, Naib Ketua UMNO Bahagian telah memberi penerangan mengenai pindaan tersebut.

Selain majlis penerangan, Hj Abu Talib Alias juga telah meminta UMNO Cawangan menjalankan usaha menambah keahlian selain berusaha mendaftarkan pengundi terutama pengundi baru dari kalangan ahli-ahli UMNO yang masih belum mendaftar.

Mengikut statistik yang diperolehi dari Suruhanjaya Pilihanraya, kedudukan pengundi mengikut kaum sehingga 31 Mac 2009 menunjukkan pengundi Melayu 51.14% (45,881), Cina 43.66% (39,178), India 4.80% (4,309) dan lain-lain 0.47% (410) yang membawa jumlah 80,787 orang. Jumlah tersebut telah menunjukkan pengundi Parlimen Johor Bahru adalah yang teramai di kalangan pengundi di 26 parlimen Negeri Johor.

Dari 45,881 orang pengundi Melayu, 24,437 (53.26%) adalah ahli UMNO yang berdaftar. Begitupun, 4,948 (20.24%) darinya masih belum didaftarkan sebagai pengundi yang mungkin disebabkan atas faktor umur di bawah 21 tahun atau sememangnya masih belum mendaftar.

Di majlis ini, ketua-ketua cawangan telah diberi maklumat mengenai ahli yang masih belum mendaftar sebagai pengundi. Setiap cawangan telah diminta mengambil tindakan dengan menghubungi ahli-ahli yang terlibat agar mereka mendaftar sebagai pemilih.


.

Tiada ulasan: