Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Januari 30, 2010

BLOGGER MENGHINA ALMARHUN SULTAN JOHOR DITUDUH DI MAHKAMAH SESYEN SEREMBAN

.
Aduka Taruna bersanding
sehari selepas pertuduhan di mahkamah


Khairulizam Abdul Ghani, nama sebenar blogger Aduka Taruna yang menghina Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail telah didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban.

Tertuduh berumur 29 tahun dan bekerja sebagai Pereka Grafik telah menghina Almarhum dalam blognya dengan tajuk "Dah mampos buat cara mampos la".

Dia yang telah melangsungkan perkahwinannya di Rumah Rakyat Panchor, Paroi pada hari Sabtu semalam, telah membuat entri berbunyi "Dah mampos buat cara mampos la. Boleh plak simpan mayat nak tunggu Datuk Bendahara balik dari shooping. Boleh meeting isytihar sedang terlentang. Pada hal dah mampos pagi tadi. Pergi mampos sama lu. Bodoh punya kerajaan spesis stupid".

Mahkamah telah mengenakan ikat jamin RM5,000 dan kesnya akan disebut pada 31 Mac 2010.

Khairulnizam didakwa mengikut Seksyen 233(1)(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1008 (Akta 588) yang boleh dikenakan humuman denda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak lebih satu tahun atau kedua-duanya.

Saya telah mendapatkan maksud Akta Komunikasi Dan Multimedia 1998 (Akta 588) dalam Bahagian X-Am (Bab 2 - Kesalah Dan Penalti Tambahan). Ia sangat penting kepada blogger bagi memperlengkap dan menyedarkan diri sebagai garis panduan dalam penulisan terutamanya dalam blog.

Seksyen 233: Penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian, dll.

(1) Seseorang yang - (a) dengan menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi secara sedar - (i) membuat, mewujudkan atau meminta-minta, dan (ii) memulakan penghantaran, apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi lain yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelik sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain: atau (b) memulakan sesuatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan.

(2) Seseorang yang secara sedar - (a) dengan menggunakan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi memberikan apa-apa komunikasi lucah bagi maksud komersial kepada mana-mana orang; atau (b) membenarkan suatu perkhidmatan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi di bawah kawalan orang itu untuk digunakan bagi suatu aktiviti yang diperhalkan dalam perenggan (a), adalah melakukan suatu kesalahan.

(3) Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima puluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan hendaklah juga boleh didenda selanjutnya satu ribu ringgit bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan.

Tiada ulasan: