Radio Internet FuhYooFm

Ahad, Januari 17, 2010

PEMERGIAN SEORANG SUKARELAWAN GIGIH MASJID BANDAR BARU UDA

.
Allahyarham Hj Subari Manan

Petang semalam, kariah masjid dan masyarakat Bandar Baru Uda kehilangan seorang sukarelawan yang begitu gigih pada sebahagian besar sisia hidupnya berbakti di Masjid Bandar Baru Uda.

Haji Subari Manan, pesara kakitangan Pos telah menghembuskan nafas akhirnya pada jam 2.30 petang di Hospital Pakar Puteri Johor Bahru. Beliau yang berumur 75 tahun meninggalkan seorang balu dan 3 orang anak.

Jenazahnya telah dimandi dan dikafankan oleh Hj Abd Rahman Wahab, bilal Masjid BBU dan telah disolatkan di kediamannya dan juga sekali lagi di masjid. Seterusnya jenazah telah disemadikan di Makam Bukit Alif Tampoi selepas solat Asar.

Alhamdullillah, begitu ramai yang menziarah serta menguruskan pemakamannya yang memberi erti segala pengorbanannya semasa hayatnya diberi pernghormatan.

Seminggu allahyarham berada di hospital, saya dapat mengunjunginya dua kali. Terakhir adalah dua hari sebelum beliau meninggal. Dia masih boleh mengeluarkan suara walaupun dalam keadaan tersekat-sekat. Masih terdengar-dengar dia meminta maaf dan menghalalkan segala makan minumnya. Ketika ingin meninggalkannya, saya begitu sayu kerana dari keadaan keuzurannya allahyarham akan segera menemui tuhannya.

Saya pamirkan gambar-gambar yang menunjukkan betapa gigihnya allahyarham sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan yang sebahagian tugasnya adalah menguruskan pasukan katering masjid.

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama-sama para solihin.

Seminggu sebelum Hj Subari meninggal dunia
bersama Mahadzir, Samsool, Hj Salam dan Yanto

Tiada ulasan: