Radio Internet FuhYooFm

Rabu, Februari 17, 2010

CITA-CITA KAMI HENDAK MENUBUHKAN HOSPITAL PAKAR

.
Ustaz Suliman Sujak dan Hussein Ismail
memberi penerangan projek Hospital Pakar

Mampukah pengurusan Masjid Jamek Bandar Baru Uda membangun dan menguruskan sebuat hoapital pakar?.

Inilah hasrat kami kini. Ia nampak seperti mustahil. Mana mungkin sebuah masjid dapat melakukannya.

Universiti al-Azhar al-Shareef adalah inspirasi kami. Dahulu, pada tahun 969, Kerajaan Fatimiyah telah membangunkan masjid al-Azhar dan kini masjid ini telahpun menjadi sebuah universiti yang sangat dikenali.

Masjid kami telahpun berjaya menubuhkan Pusat Dialisis dan Kesihatan, Pusat Pembangunan Seni Khat dan Jawi, Kelab Warga Emas, Kelab Sukarelawan, Kelab Bulan Sabit Merah, Koperasi dan lain-lain, kini tibalah masanya untuk kami menubuhkan Hospital Pakar.

Berpaksikan kepada dakwah, fardhu kifayah dan ekonomi Islam, cadangan ini mula diperbincangkan oleh Jawatankuasa pengurusan MJBBU. Apatah lagi dengan kesanggupan Ahli Parlimen Johor Bahru, YB Datuk Seri Utama Shahrir Samad yang sanggup menjadi penerajunya.

Hari Khamis ini, kami akan ke Kuala Lumpur. Tujuannya adalah untuk membuat lawatan dan mendengar taklimat dari pengurusan Hospital Pusrawi dan Hospital Pakar Islam (Al-Islam Specialist Hospital) Kg Baru. Mereka yang mengikuti lawatan ini adalah Jawatankuasa Pengurusan Masjid BBU dan wakil-wakil dari Pusat Dialisis dan Kesihatan, beberapa orang doktor Islam diketuai oleh Dr Kamaruddin Ahmad, pengerusi-pengerusi surau di BBU serta wakil dari Jabatan Agama Johor.

Sebidang tanah seluas 1.5 ekar di persimpangan Jalan Tampoi/Hospital Permai/Bandar Baru Uda adalah tapak yang akan dibangunkan. Hospital ini dijangka akan menempatkan mesin dan rawatan dialisis yang sekarang ini berada dalam kawasan masjid. Selain itu, ia juga akan digunakan sebagai rawatan ibu mengandung dan pusat bersalin selain rawatan dan wad untuk kanak-kanak.

.

Tiada ulasan: