Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Mac 18, 2010

PENGALAMAN MENAIKI BAS EKSPRES

.
Perjalanan hari ini dari Kuala Lumpur ke Johor Bahru dengan menaiki bas ekspres amat mendebarkan. Saya tidak menyangka bas yang dinaiki berdaftar 6611 dan dipandu yang kelihatan berbangsa India, sangat laju.

Bas bergerak pada jam 2.45 petang dan sampai di Bandar Baru Uda pada jam 6.45 petang. Ini bermakna perjalanan memakan masa 4 jam termasuk 45 minit berhenti di dua perhentian untuk buang air dan minum petang.

Sepanjang perjalanan dengan merempuh hujan di beberapa tempat, kelajuan bas dianggarkan 130-140 kmj. Tidak ada sebuah bas atau lori yang mengunggulinya malahan banyak kenderaan lain seperti kereta yang terpaksa berada di belakang bas ini.

Perasaan saya memang sentiasa berdebar kerana kekuatiran berlakunya kemalangan bas persiaran dan ekspres sebelum ini. Saya sentiasa melihat perjalanan bas dan sentiasa bersedia sekiranya sesuatu berlaku. Terfikir juga untuk melaporkan kepada pihak berwajib, akhirnya saya pendamkan saja hasrat tersebut.

Untuk mengurangkan ketegangan, saya mendengar ceramah agama dalam mp3 yang sentiasa saya bawa bersama kamera.

Ketika bas berhenti untuk berehat di sebuah restoran berdekatan rumah tol Yong Peng Utara, saya sempat mengambil gambar bas yang saya maksudkan.

Berdasarkan kepada pengalaman ini, saya rasa kemungkinan kemalangan boleh berlaku sebagaimana yang pernah berlaku sebelum ini.

Tiada ulasan: