Radio Internet FuhYooFm

Isnin, April 19, 2010

MANA PANGGILAN YANG BETUL: AYAH ATAU ATUK AYAH

.
Bersama kami adalah ketiga-tiga anak kandung kami,
Irwan Lutfi, Suria Irwany dan Amalina Irwany.
Di hadapan adalah Dinny Izuddin dan Ainul Safikah

Petang semalam, kami meraikan hari jadi Safikah ketika genap umurnya 6 tahun. Nama sebenarnya Ainul Safikah, anak kepada Irwan Helmy yang bernikah dengan Siti Fatimah Ibrahim. Irwan Helmy adalah anak angkat kami sejak dari ia lahir.

Ketentuan dariNya, Safikah juga bersama dengan saya sejak ia dilahirkan. Safikah memanggil kami 'ayah' dan 'mama'. Ayahnya pula dipanggil 'papa' dan ibunya sebagai 'ibu'.

Safikah mempunyai seorang adik lelaki, namanya Dinny Izuddin. Anak kami, Suria Irwany pula mengambil Dinny sebagai anak angkatnya. Dinny memanggil Suria dengan panggilan 'mami'.

Jika Safikah memanggil saya sebagai 'ayah', Dinny pula memanggil 'atuk ayah.' Begitu juga dengan Suria yang memanggil saya 'ayah' sebagaimana anak saudaranya, Safikah memanggil panggilan yang sama.

Dalam masyarakat Melayu, panggilan berbelit seperti ini banyak berlaku sejak dari dahulu lagi. Ibu saudara isteri saya yang bernama Ramlah Binti Mansor memanggil ayahnya sebagai 'pak long' kerana ia telah dijaga dan dibela oleh datuknya.

Mengapa keadaan ini berlaku. Banyak faktornya seperti keadaan pasangan yang tidak bersedia untuk menanggung anak dan pelbagai lagi.

1 ulasan:

Unknown berkata...

happy besday Syafikah....belajar la sebut Atuk Ayah ....nanti Atuk Ayah kamu tu perasan...rasa diri dia muda lagi....yg sebenarnya dah....