Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, Mei 15, 2010

ABDUL AZIZ HALIL, (71) BAKAL PENDAKI EVEREST

.
Abdul Aziz Halil yang dilahirkan pada 17 September 1939 yang kini berumur 71 tahun mempunyai cita-cita untuk menjejaki puncak Everest, gunung tertinggi di dunia pada tahun 2011.

Untuk mencapai cita-citanya yang dipendam sejak berumur 16 tahun, beliau akan melakukan pendakian pada hujung bulan ini sehingga ke ketinggian 21,500 kaki sebagaimana yang diperlukan bagi memenuhi cita-citanya pada tahun hadapan. Beliau bersama 7 pendaki lain dari Malaysia termasuk Datuk Khalid Yunus akan melakukannya dan akan bertolak dari Kuala Lumpur pada 19 haribulan ini.

Abdul Aziz, Pengerusi Tetap UMNO Cawangan Taman Kebun Teh, cawangan yang dipimpin oleh YB Datuk Seri Utama Hj Shahrir Samad, pernah mendaki tujuh buah gunung di serata dunia termasuk Gunung Kinabalu (2000), Kilimanjaro (2001), Mont Blanc, Perancis (2002), Aconcagua, Argentina (2003), Elbrus, Rusia (2005) dan Kalapathar, Nepal (2009).

Sejarahnya sebagai olahragawan pejalan kaki pernah mengharumkan nama negera seperti mendapat pingat emas dalam sukan SEAP 1971 serta beberapa kejohanan lainnya.

Satu majlis doa selamat dan menyerahkan bendera negara serta bendera UMNO telah diadakan selepas solat Maghrib tadi di Surau Taman Suria Johor Bahru.

Semasa diberi peluang untuk berucap, beliau menjelaskan bahawa segala perancangan yang dijalankan ini adalah atas usahanya sendiri dengan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri sehingga beliau sanggup menjual sebuah kereta Mercedes kepunyaannya.

Beliau juga berharap kejayaannya nanti mendaki Everest akan memahatkan namanya sebagai peserta ketiga tertua di dunia selepas peserta Nepal dan Jepun.

Kata-kata peniup semangatnya kepada kami yang hadir adalah "Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai".


1 ulasan:

Unknown berkata...

selamat berjaya....doa dari saya sekeluarga Allah memberi kesihatan yg baik dan ketabahan semasa d sana.