Radio Internet FuhYooFm

Sabtu, September 25, 2010

MENJAMAH NASI GUDEG DI JOGJAKARTA

.
Dua minggu sebelum Ramadan lalu, saya bersama 21 orang rakan bekas kakitangan Felda dan rakan dari Johor Bahru telah membuat lawatan ke beberapa tempat sejarah di Jawa Tengah dan Jawa Timur.

Penerbangan kami dari Kuala Lumpur terus ke Yogyakarta atau Jogjakarta dan lebih mudah disebut Jogja. Setibanya di kota yang dipenuhi pelajar berbanding kota-kota lain di Indonesia, kami terus dibawa oleh pemandu pelancong untuk makan tengahari. Katanya, makanan istimewa di Jogja adalah Gudeg yang diperbuat dari nangka muda dan dimasak dengan santan. Kami diberitahu tentang makanan ini amat lazat sehingga kami sangat teringin untuk merasainya.

Diantara perkara lain yang diberitau adalah Gudeg ini dimasak dalam tempoh yang amat lama sehingga berwarna coklat. Difahamkan daun jati adalah diantara bahan yang dimasak bersekali dengan nangka muda. Lebih menarik selera kami apabila dimaklumkan ia akan dimakan bersama nasi putih, ayam kampung, telur, tahu, tempe dan sambil goreng.

Bagaimanapun, apabila kami mula menjamahnya, kami mula berpandangan sesama sendiri dan ramai yang tidak dapat menghabiskannya. Selama seminggu di beberapa kota sekitar Jawa Timur dan Jawa Tengah, itulah sekali kami merasainya dan tidak ada siapa pun di dalam rombongan kami yang meminta untuk menikmatinya lagi!.

Tiada ulasan: