Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Mei 29, 2008

HARAPAN KEPADA YB ADAM SUMIRU







N44 TANJONG PUTERI

Jumlah Pengundi: 47,062
Peratusan Kaum: M: 61.44% C: 33.33% I: 5.06%

1. Adam Sumiru (BN) (23,023 - 69.73%)
2. P. Subramaniam (PKR) (9,283 - 28.12%)

Majoriti: 13,740
Jumlah undi: 33,017
Peratus mengundi: 70.16%
Undi rosak: 711

Penyandang: Ali Mohamed (BN)
(Majoriti: 19,676 undi)


Keputusan Pilihanraya Umum Kali Ke 12 pada 8 Mac 2008 telah diketahui. Bagi Dewan Undangan Negeri Kawasan Tanjung Puteri, YB Haji Adam Sumiro telahpun ditabalkan sebagai ADUN setelah mendapat kemenangan mutlak dari pesaingnya dari Parti Keadilan Rakyat (PKR), P. Subramaniam.

Tanggungjawabnya bukan sahaja terletak di bahu, tetapi di semua pancaindera dan anggota badan bahkan segala bentuk pengorbanan kepada agama, bangsa dan negara. Ia bukanlah tanggungjawab yang mudah dan dengan sebab itu semua wakil-wakil rakyat tidak boleh asyik atau khayal dengan dunianya sahaja.

Sebagai pemegang amanah rakyat dengan memegang undi sebanyak 23,023, kepercayaan yang diberi adalah begitu besar kerana dalam PRU12 tidak ramai ADUN yang mendapat jumlah undi sebegitu dan beliau adalah diantara ADUN yang mendapat majoriti terbanyak (13,740).

Dengan sebab itu suara sebenar pengundi serta khususnya rakyat di DUN Tanjung Puteri hendaklah didengari dan dicari jalan bagaimana untuk mencapai hasrat mereka. Rakyat mempunyai kepercayaan kepadanya dan dengan sebab itu ia hendaklah bertindak atas kapasitinya untuk menyelami, bersuara, bertindak, memantau dan mengambil maklum balas dari rakyat agar program-program yang dijalankan benar-benar memberi faedah yang optimum kepada mereka.

YB Haji Adam Sumiru telahpun diberi pengalaman asas sebagai wakil rakyat apabila sebelum ini telah memegang jawatan Ahli Majlis Bandaraya Johor Bahru. Begitu juga dengan beberapa jawatan lain seperti memegang jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Johor Bahru, pastinya beliau telah dilatih dan diberi kepercayaan oleh YB Datuk Shahrir Samad untuk memegang jawatan. Beliau juga telah dilatih untuk menyelami masalah setinggan dan pembeli rumah terbengkalai di kawasan Larkin selain diberi kepercayaan keperluan peruntukan kewangan kepada mereka yang memerlukan.

Semua ini menjadi asas kepada beliau untuk menjadi cemerlang dalam tugasnya. Soalnya ialah apakah beliau dapat melakukannya atau dapat mengungguli tugas yang telah ditunjukkan oleh mantan ADUN sebelumnya, Haji Ali Mohammed?.

Umum mengetahui bahawa beliau adalah diantara pemimpin pelapis yang sangat diharapkan untuk mengambilalih pimpinan yang disandang oleh Datuk Shahrir Samad iaitu apabila sampai pada ketikanya kelak.

Persekitaran masyarakat dan politik di Parlimen Johor Bahru ini banyak berkait dengan Datuk Shahrir Samad. Ia umpama aur dan tebing yang saling mempunyai ikatan diantara satu dengan yang lainnya. Haji Adam mesti belajar bagaimana Datuk Shahrir dapat diterima oleh rakyat bahkan pengundi bukan Melayu masih boleh memberi undi melebihi 30 peratus sedangkan di tempat lain ia telah merudum hingga ke 5 peratus.

Beliau mesti melihat bagaimana cara wakil rakyat memenangi hati rakyat. Adakah wang atau janji-janji manis menjadi bahan penarik hati mereka? Di Johor Bahru, perkara ini tidak menjadi perkara penting.

Sebagai wakil rakyat di Negeri Johor, beliau mesti berupaya menerapkan budaya kerja sebagaimana yang dibukukan dii dalam buku kecil mengenai Etika Kerja Wakil Rakyat Negeri Johor Darul Ta'zim. Buku ini akan dapat membantu beliau dalam menjalankan tugas-tugas dengan lebih berkesan.

Dalam buku tersebut menjelaskan bahawa sikap mereka kepada rakyat yang diwakili dan tanggungjawab kepada negara menjadi lebih berat dengan pemikiran yang lebih rasional serta realistik harus dijana bagi menentukan halatuju perjuangan membela nasib rakyat.

Tiada ulasan: