Radio Internet FuhYooFm

Jumaat, Jun 13, 2008

MANA KESEDARAN SIVIK KITA?



Gambar-gambar yang diambil di hadapan Sekolah Agama Bandar Baru Uda, Johor Bahru

Kita sebagai manusia adalah makhluk yang dicipta oleh Allah dan diberi akal. Inilah yang membezakan antara manusia dan makhluk ciptaanNya yang lain. Manusia dapat membendung nafsunya jika ia dapat memahami akan sebab sesuatu itu. Tetapi ramai diantara kita khususnya rakyat di Malaysia masih tidak mempunyai kesedaran sivik yang baik sedangkan ianya begitu penting bagi mewujudkan masyarakat yang berdisiplin dan bahagia.

Lihat sahaja persekitaran kita terutama di tempat awam seperti padang permainan kanak-kanak, perhentian bas, kawasan-kawasan perniagaan atau pasar serta lainnya yang banyak berlakunya vendalisma.

Maka menjadi tugas kita untuk menerang, menjelaskan bahkan melakukan sendiri perlakuan yang boleh menjadi contoh kepada masyarakat supaya sentiasa berdisiplin dan mempunyai kesedaran sivik.

Gambar yang dipaparkan menjelaskan pihak yang menampal poster di merata tempat tanpa memikirkan kesan negetif kepada kanak-kanak yang membacanya. Dimana moral mereka yang ingin mencari keuntungan tanpa memikirkan kesannya kepada anak-anak kita?

Begitu juga dengan penampal poster lainnya yang hanya memikirkan keuntungan politik dan kuasa sahaja.

Jangan persalahkan pihak yang berkuasa untuk membersihkannya, sebaliknya kita sendiri yang berusaha untuk tidak melakukan vendalisma ini atau kita juga yang sepatutnya membersihkan supaya tidak mencemarkan persekitaran.

Tiada ulasan: