Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Ogos 07, 2008

HARI KETIGA – PERJALANAN KE PHNOM PENH

Kami mengambil keputusan untuk bersarapan pagi di rumah Ustaz Musa kerana tak sanggup dengan menu yang sama dan harga yang agak mahal di D Wau Restaurant,

Enak sekali sarapan yang disediakan iaitu mee goreng (mi siam), nasi goreng dan bubur nasi. Kami bersarapan seperti satu keluarga dengan diselangselingi pelbagai cerita menarik terutama penduduk di Kemboja.

Tepat pukul 10.00 pagi kami berangkat ke stesyen bas. Kami menaiki bas 2 tingkat (tingkat bawah hanya untuk meletak barang-barang) dan mula bergerak pada jam 10.30. Perjalanan sejauh 300 kilometer dijangka akan mengambil masa selama 6 jam untuk sampai ke destinasi.

Di dalam bas 40 penumpang, sebahagian besarnya adalah pelancong, bergerak dengan lancar dengan kelajuan 70-80 kmh. Ini disebabkan oleh jalan yang agak kecil. Begitupun tidak banyak kenderaan di atas jalanraya.

Sepanjang perjalanan, bas hanya berhenti sekali di salah sebuah pekan untuk menurun dan mengambil penumpang baru. Kami mengambil peluang untuk melepas hajat kecil dan besar. Mad Rozali tidak menggalakkan kami membeli makanan kerana tiada jaminan halal.

Tepat jam 4.30 petang, kami sampai di Phnom Penh dan terus dibawa ke restoran untuk makan tengahari (?) serta mendaftar di Hotel Puncak, juga diusahakan oleh seorang anak Melayu Malaysia.

Isteriku dapat menghubungi Nasir (suami kepada Hidayah Salim – abaj saudara isteriku) yang bekerja dengan WHO. Nasir menemui kami jam 6.30 dan menjemput untuk makan malam tapi kami menolak kerana kekenyangan.

Malamnya, Mad Rozali membawa kami meronda-ronda kota raya Phnom Penh dan melihat keindahan malamnya serta minum-minum di sebuah restoran kepunyaan seorang bekas wakil rakyat beragama Islam.

Saya mengambil peluang ke Cyber Cafe bersebelahan Hotel Puncak untuk melihat berita-berita tanahair dan melihat email. Sempat juga saya menghantar email kepada abang Asmuni.