Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Ogos 07, 2008

LAZATNYA MASAKAN ORANG MELAYU DI SINI









Kegiatan malam di Bandar Siem Reap seakan malap. Begitupun, masih ramai kelihatan pelancong yang mundar mandir terutama Mat-Mat dan Minah Salleh. Tak tahulah apa yang mereka cari. Mungkin nak berhibur atau mencari minuman yang boleh memanaskan badan. Kelihatan juga sebahagian dari mereka minum-minum di cafe dan kedai senoker.

Bagi kami, makan malam kami telah disediakan oleh isteri Ustaz Musa. Tengahari kami telah menjamu di restorannya dan mala ini sekali lagi kami mahu menjamah di tempat yang sama tetapi memesan jenis masakan yang lain.

Kami sependapat tentang masakan isteri Ustaz Musa memang best, sedap, lazat dan memenuhi citarasa kami. Hajat nak jumpa tukang masak ini tak kesampaian kerana katanya beliau malu, agaknya mungkin rasa rendah diri.

Restoran Ustaz Musa ini yang diberi nama Muslim Family Restaurant hanya dikunjungi oleh pelancong beragama Islam sahaja. Mungkin dalam satu hari hanya terdapat satu atau dua kumpulan sahaja yang singgah di sini. Ini dari kenyataan ia hanya ada beberapa meja makan sahaja. Masakan pula disediakan berdasarkan dari pesanan sahaja.

Apa yang lebih menarik perhatian adalah restoran ini terletak di perkampongan Melayu. Di kiri kanannnya terletak sebuah sekolah agama dan satu-satunya masjid di bandar Siem Reap. Ustaz Musa merupakan imam di masjid ini dan beliau pernah belajar agama di Kuala Lumpur.

Malam pertama di Kampuchea dapat saya rasai dengan suasana tenang dengan anak isteriku tidur dengan lena sementara dapat saya menyediakan lapuran perjalanan untuk seharian hari ini.

Hotel pula menyediakan banyak saluran TV dari berbagai Negara seperti Malaysia (TV1, 2 & 3), Indonesia (Indosiar), India, China, Vietnam, Thailand, Philipina dan sebagainya.

Alangkah indahnya malam ini kerana suasana yang sepi tanpa hiruk pikuk bunyi music dan sebagainya. Esok kami akan ke Angkor Wat. Yang pasti kami tak mahu masuk ke dalam, bukan kerana bayarannnya yang agak mahal tetapi apalah yang nak dilihat dengan rumah sembahyang orang Budha ini?.

Tiada ulasan: