Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Ogos 07, 2008

MELAWAT KAMPONG BUDAYA















Kami mengambil bilik penginapan hotel berharga RM70.00 untuk satu malam di Thunborey Hotel. Harganya sesuai berdasarkan keadaan bilik dan ramainya pelancong yang berada di bandar ini.

Mengapa begitu ramai pelancong di sini? Ia disebabkan adanya Angkur Wat yang menjadi kebanggaan penganut Budha kerana ia telah terbina sejak lebih 800 tahun yang lalu. Dikatakan oleh pemandu pelancong kami tentang ramainya pelancong dari Korea, China dan Jepun. Warganegara dari ketiga negara ini mempunyai sejarah yang ada kaitan dengan agama Budha yang mereka anuti atau yang mungkin mempunyai titik persamaan seperti agama Shinto yang dianuti oleh rakyat Jepun.

Setelah menunaikan solat jamak Zuhur dan Asar, kami terus dibawa ke Kampong Budaya Kampuchea (Cambodian Cultural Village). Seperti perkampungan seumpama ini yang pernah saya kunjungi seperti di Mini Malaysia, Mini Indonesia dan Kampung Budaya Sarawak, perkampongan ini juga memperlihatkan sejarah pengwujudan kaum peribumi sehingga ke dewasa ini serta dimana tersebarnya penduduk tersebut di seluruh pelusuk negara ini.

Diperlihatkan kepada pelancong dengan sebuah museum yang menunjukkan sejarah manusia di sini sejak dari abad pertama. Disinilah terwujudnya kaum Khmer sejak sebelumnya pembinaan Angkor Wat.

Pelbagai bentuk rumah terdapat di perkampongan ini bermula dengan zaman Ou Doung. Contoh perkampongan yang terdapat di sini adalah perkampongan Cham yang keseluruhan penduduk asalnya adalah beragama Islam. Orang-orang Cham ini berasal dari Champa, Vietnam yang hidup di sepanjang tebing sungai dengan kegiatan nelayan.

Orang-orang Khmer yang menjadi sebahagian besar penduduk di negara ini diperlihatkan perkampongan dan budaya mereka seperti menangkap ikan, pertukangan kayu, batu dan tanah liat.

Perkampongan Cina juga diperlihatkan kerana ia telah berada di sini ribuan tahun sejak dari Dinasti Song. Kebanyakan mereka berniaga dengan penduduk tempatan dari hasil-hasil pertanian tempatan.

Kaum Kola dari Burma telah berpindah sejak dari tahun 1876 dan mereka menetap di kawasan Barat Laut Kampuchea.

Kaum Kroeng pula yang tidak beragama dan tidak begitu ramai, menetap di Timur Laut Kampuchea. Pekerjaan mereka adalah bercucuk tanam dan berburu binatang hutan.

Sebagaimana Kroeng, kaum Phnorng juga merupakan penduduk asli yang menduduki kawasan Timur Laut di Wilayah Mondulkiri. Pekerjaan mereka juga adalah berburu dan bercucuk tanam.

Kaum Surin yang ketika ini ramai berada di perbatasan dan sebahagiannya berada di Wilayah Thailand, mempunyai banyak persamaan dengan budaya kaum Khmer terutama di utara Tasek Tonle Sap. Mereka sangat mahir menjinak dan menggunakan gajah sebagai binatang untuk membantu sebarang pekerjaan berat.

Tiada ulasan: