Radio Internet FuhYooFm

Khamis, Disember 04, 2008

CARA BETUL MENGHINDARI KANSER

.
http://www.screenoncancer.com/download/testicular%20cancer_clip_image001.jpg
Kanser Perut

http://www.screenoncancer.com/download/stomach%20cancer_clip_image002.jpg
Kanser Testis


http://www.screenoncancer.com/download/stomach%20cancer_clip_image001.jpg
Kanser Rahim


Kanser Ovari

Kanser Paru-Paru

Rencana di bawah ini saya terima dari email yang dihantar oleh Edweena Kee, seorang teman yang saya kenal semasa bekerja dengan YB Dato' Teo Kok Chee.

Rencana dalam email tersebut dalam tiga bahasa, Inggeris, Manderin dan Bahasa Indonesia. Saya berusaha mengedit semula dari Bahasa Indonesia ke Bahasa Malaysia. Mungkin ada beberapa perkataan yang sukar difahami, mohon maaf.

Dalam keadaan darah dengan pH basah, sel kanser tidak akan hidup, ataupun berkembang. Ada beberapa kes yang terjadi dan sangat penting. Sila baca dengan sabar dan sampaikan kes tersebut kepada orang lain. Sila baca berulangkali, terutama yang berkaitan dengan makanan yang ber pH acid dan ber Ph basah. (alkaline food stuff) . Membaca dengan berulangkali akan dapat mengingat menu makanan tersebut. Ia sangat bermanfaat untuk kesehatan sendiri dan juga keluarga.


Pada 30 tahun yang lalu, Encik Zhang yang berkerja di Jabatan Pemasaran di Syarikat Taipei Brewery. Beliau telah melakukan pemeriksaan kesihatan bertujuan untuk melanjutkan pelajaran di luar negera, dan dari pemeriksaan tersebut telah ditemukan tumor ganas di dalam paru-parunya, sebesar kepalan tangan seorang anak. Dengan demikian, pupuslah harapan beliau untuk melanjutkan pelajarannya di luar negera.


Beliau merasa sangat kecewa dan menyangka pemeriksaan itu mungkin salah. Sekali lagi beliau melakukan pemeriksaan dan hasilnya masih lagi positif. Oleh kerana ia masih muda, ia merasakan putus harap disebabkan telah terkena kanser paru-paru. Selanjutnya, beliau menghubungi Encik Wei, teman sekelasnya, yang bertugas sebagai Setiausaha Walikota Daerah Huangsun, di Wilayah Taidong.


Setelah mendengar berita sedih dari Zhang, kemudiannya Wei menemui Zhang. Dalam pertemuan tersebut Zhang telah meminta menguruskan hal-hal pribadinya jika dia meninggal dunia. Ketika itu Wei teringat teman baiknya iaitu Dr. Lu, yang mengetuai Hospital Sakit Maijie pada tahun 1949 hingga 1955. Beliau adalah seorang pakar penyakit kanser.



Dia minta Zhang menjemui Dr. Lu untuk rawatan dengan segera. Pada awalnya Zhang tidak mau berjumpa dengan doktor karena hasil pemeriksaan akan menambah kesengsaraan untuknya. Memandangkan Wei sudah membuat janji dengan Dr. Lu, maka Zhang terpaksa menemui Dr. Lu bersama Wei.


Dalam pertemuan tersebut, Dr. Lu menyatakan bahawa Wei adalah teman baiknya. Dr. Lu menjelaskan bahawa sehingga kini Cuma ada dua cara untuk mengubati penyakit kanser. Selain itu adalah untuk meningkatkan kekebalan tubuh terhadap serangan kanser. Katanya, walaupun Cobalt 60 atau obat-obatan lain digunakan, yang mengherankan ialah sel kanser masih tidak dapat dimatikan, tetapi yang telah dimatikan adalah sel yang sehat. Juga apa pun bahan gizi atau suplemen yang dimakan, sel kanser dengan cepat mengabsorsi gizi atau suplemen tersebut sebelum sel sehat mengabsorsinya. Ini mengakibatkan sel kanser berkembang cepat dalam tubuh. Dengan yang demikian, boleh dikatakan kedua cara pengobatan ini akan gagal dan menyebabkan kematian.


Dr. Lu juga menjelaskan bahawa manusia adalah makhluk yang paling cerdas dan telah sukses menghantar angkasawan ke bulan. Mengapa pula tidak ada seorang pun yang bertanya kedua cara pengobatan penyakit kanser tersebut yang gagal dan menyebabkan kematian dan tidak mengusahakan dengan cara pengobatan yang ketiga? Dr Lu telah telah membuat penelitian di Hospital Majie dan mempunyai banyak kesempatan untuk berkerjasama dengan kolej yang sering membantunya. Beliau berpendapat dari hasil pemeriksaan tersebut mendapati bahwa darah pesakit kanser menujukkan 100% pHnya asam. Ternyata rahib dan nun budda yang tinggal dipersekitaran alam dan hanya makan sayur-sayuran selama hidupnya, darah mereka rata-rata dalam keadaan darah ber pH basah yang rendah dan tidak ada satu pun diantara mereka yang terkena penyakit kanser.


Dengan demikian, beliau berani berpendapat dalam keadaan darah ber pH basah yang rendah, sel kanser tidak akan bertumbuh atau pun berkembang. Oleh yang demikian, Dr Lu telah menyarankan supaya beliau mengurangkan makanan daging dan mengkonsumsi makanan sayur-sayuran. Selain itu beliau juga boleh makan ganggang hijau dan menghirup sup kenari. Beliau berharap Zhang dapat melakukannya dengan cara hidup di persekitaran alam dan diharapkan dalam tempoh lima tahun sekiranya beliau masih boleh hidup maka ia sangat bernasib baik.


Akhirnya, Zhang mengikuti nasehat Dr. Lu dengan serius dan berusaha untuk merubah kebiasaan pola makan. Setiap hari dia makan ganggang hijau dan menghirup sup kenari. Selain dari itu ia akan terus melakukan senaman untuk kesihatan badan.


Setahun kemudian, dia melakukan pemeriksaan kesehatannya di rumah sakit yang sama. Dari hasil pemeriksaan menunjukkan bahwa tumor kanser tidak bertambah besar tetapi semakin mengecil. Ini adalah satu keajaiban untuk kakitangan rumah sakit yang memeriksanya.


Lima tahun kemudian, tumor kanser hampir hilang seluruhnya. Sekarang, setelah hampir 40 tahun, kesehatan Zhang benar-benar sudah normal dan kehidupannya sangat selesa.


Setelah kes Encik Zhang, Encik Chen Tianshou, seorang bekas Ketua Pentadbir Umum di Hospital Provinsi Taidong, juga didiagnosis terkena penyakit kanser paru-paru. Ketika diketahui oleh Wei, dia menceritakan kepada Chen apa yang terjadi kepada Zhang. Seterusnya, Chen mengikuti rekomendasi Dr. Lu untuk merubah pola makan sama seperti yang dilakukan oleh Zhang. Dan akhirnya, Chen juga sembuh dari penyakit kanser.


Dr. Lu dan keluarganya berpindah ke Amerika. Ketika dia pulang ke Taiwan dan bertemu dengan Wei, Di Lu telah diberitahu tentang keadaan Zhang dan Chen. Wei mengusulkan kepada Dr. Lu supaya Zhang dan Chen melapor sendiri tentang keadaannya yang telah sembuh dari penyakit kanser.


Dr. Lu telah diminta untuk menerbitkan satu laporan mengenai metod penyembuhan penyakit kanser dengan merubah pola makan. Dengan rendah hati, Dr. Lu menjawab bahawa beliau sudah usia tua dan tidak ada catatan tentang dua kes tersebut. Beliau hanya meminta supaya semua rakan-rakan dan keluarga memberitahu mengenai perkara ini dan dapat menyampaikan pula kepada orang lain.


Siapa pun harus menjaga sendiri kesehatannya dan juga mahu dan berharap yang sama dengan kesehatan orang lain. Sebanyak 85% pesakit penyakit kanser, darahnya menunjukkan ber pH asam yang tinggi didalam tubuhnya. Darah bayi juga begitu, dalam keadaan mempunyai darah ber pH basah yang rendah.


Menurut penelitian yang dilakukan terhadap sample darah 600 orang pesakit penyakit kanser, sebanyak 85% diantara mereka menunjukkan ber pH asam yang tinggi. Bagaimana menjaga darah yang ber pH basah rendah adalah langkah yang pertama untuk menghindari penyakit kanser.


Kondisi darah ber pH asam mengambarkan hal-hal berikut:


1. Kulit tidak bersinar.
2. Penyakit kaki karena kutu air.
3. Cepat letih setelah senaman ringan dan mengantuk setelah naik bas.
4. Termengah-mengah setelah naik turun tangga.
5. Gemuk dengan perut buncit.
6. Lambat bergerak dan lesu.

Mengapa mempunyai darah dalam tubuh boleh berubah dan menjadi berpH asam?


1. Terlalu banyak meminum susu dan memakan mentega serta keju.
a) Daging, makanan seperti susu, mentega, keju, telur, daging lembu, daging babi asin, dan lain-lain adalah makanan yang berpH asam.
b) Terlalu banyak makanan ber pH asam akan menyebabkan pH darah asam dan kental, sehingga peredaran darah tidak lancar ke hujung pembuluh darah, mengakibatkan kaki dan lutut terasa dingin, bahu berat dan susah untuk tidur.
c) Untuk orang-orang muda boleh mengamalkan pemakanan daging dengan jumlah yang wajar tetapi untuk orang-orang tua, agar memakan sayur-sayuran dan ikan dengan jumlah yang kecil.


2. Kehidupan tidak teratur menyebabkan keadaan tubuh mempunyai darah ber pH Asam.
a) Kehidupan tidak teratur menyebabkan tekanan terhadap fisikal dan mental.
b) Menurut statistik, orang yang tidur lewat berkemungkinannya mengalami penyakit kanser 5 kali lebih besar berbanding dengan orang yang tidur tepat waktunya.
c) Manusia pada dasarnya adalah hidup secara teratur di dunia ini. Tidak boleh tidur dalam waktu yang lama dan memakan makanan dalam jumlah yang banyak dan tidak mungkin hidup menentang putaran alam.
d) Organ-organ dalam tubuh manusia dikontrol oleh syaraf autonomi. Pada siang hari adalah aktiviti utama dari syaraf simpatik dan pada waktu malam hanya syaraf para-simpatik yang berfungsi. Jika aturan ini terganggu dan diputarbalikkan, maka ia akan menghadapi semua jenis penyakit.


3. Tekanan perasaan (tension) naik mengakibatkan emosi.
a) Tekanan sosial.
b) Tekanan mental atau yang berkaitan dengan pekerjaan.
c) Untuk orang yang menderita tekanan mental, berkemungkinan boleh mengakibatkan kematian.


4. Tekanan fisikal.
a) Sebelum pembedahan, perlu memeriksa apakah korteks ginjal berfungsi secara normal. Jika korteks adrenalin bocor atau tekanan yang diakibatkan oleh operasi melebihi kemampuan korteks adrenalin maka ia akan mengakibatkan kematian atau dampak yang berlawanan.

b) Jika muka pesakit mengembung, perlu menanyakan secara terperinci kepada pasakit riwayat penyakitnya dan status pengobatannya. Untuk pesakit yang dalam pengobatan hormon korteks adrenalin, perawatan ekstra perlu diperhatikan ketika menjalani perawatan akupunktur.

c) Menghidari tekanan oleh karena terlalu penat bekerja atau bersukan, atau pun bermain judi dan memandu sepanjang malam, dan lain-lain.


Lampiran: Bahan makanan yang ber pH asam/basah


1. Makanan yang ber pH asam tinggi adalah kuning telur, keju, roti manis, telur ikan, minyak ikan, dan lain-lain.


2. Makanan yang ber pH asam sedang adalah daging (peha) babi yang diasinkan (ham), daging babi yang diasin dan dikukus (bacon), daging ayam, ikan cumi-cumi, daging babi, belut, daging lembu, roti, gandum, mentiga, daging kuda.


3. Makanan yang ber pH asam rendah adalah nasi putih, kacang, bir, alkohol, tahu goreng, rumput laut, remis besar (kerang), sotong, dan lain-lain.


4. Makanan yang ber pH basah rendah adalah kacang merah, lobak, apel, sayur kubis atau kol, bawang, tahu, dan lain-lain.


5. Makanan yang ber pH basah sedang adalah lobak kering, kacang, tomato, pisang, limau, labu, buah delima, putih telur, jeruk limun, bayam, dan lain-lain.


6. Makanan yang ber pH basah tinggi adalah buah anggur, daun teh, minuman anggur, taugeh laut, ganggang laut, dan lain-lain. Khususnya jenis ganggang hijau mengandung banyak zat hijau daun (chlorophyl) sebagai makan kesehatan yang sangat baik dan ber pH basah tinggi. Jangan terlalu banyak minum teh tetapi sebaiknya minumlah teh pada waktu pagi.


Semoga artikel ini diberkati oleh Tuhan!


Tiada ulasan: