Radio Internet FuhYooFm

Selasa, Disember 30, 2008

PROGRAM PENGAMALAN SAKINAH

.
Hari Ahad 28 Disember yang baru lalu, saya ke Surau An-Nur Taman Larkin Perdana, Johor Bahru untuk bersama menyertai program Pengamalan Sakinah anjuran Jawatankuasa surau berkenaan dan juga JPMM DUN Tanjung Puteri serta Yayasan Pembangunan Keluarga Darul Ta'zim.

Majlis dimulakan pada jam 8.00 pagi dengan bacaan doa dan disusuli majlis Khatam Al-Quran anak-anak penduduk setempat. Ia sangat sesuai dengan amalan dan ajaran agama Islam yang menghendaki kita mendidik keluarga kita untuk mebaca Al-Quran sehingga khatam sebagaimana sabda Rasullah saw melalui riwayat Ibnu Hibban:

"Al-Quran adalah pemberi syafaat dan kitab yang benar, barangsiapa meletakkan A-Quran di hadapannya, ia akan memandunya ke syuarga dan barangsiapa meletakkan Al-Quran di belakangnya, ia akan memandunya ke neraka".

Majlis Khatam Al-Quran

Majlis diteruskan dengan ceramah Modul Sakinah (2 hingga 6) oleh Ustaz Haji Syed Nasir bin Syed Abd Rahman, Pegawai Penggerak YPKDT Daerah Johor Bahru.

Dalam melaksanakan program ini, terdapat peserta yang membuat aqiqah untuk bayi dan anak-anak yang belum diaqiqahkan. Amalan seperti ini amat baik kerana ia akan membiasakan diri kita untuk berkorban demi kepentingan bayi yang dilahirkan selain ia melindungi diri dari gangguan syaitan.

"Siapa yang nak dicukur tu YB?"

Pengorbanan melalui aqiqah tidak begitu sempurna tanpa menyempurnakan upacara mencukur rambut bayi. Dengan membuang, mencukur rambut anak yang baru lahir, ia akan terbuka semua lubang rambutnya yang mungkin akan mengukuhkan pancaindera penglihatan, pernafasan dan pendengaran.

Bercukur rambut juga akan memberi hikmah kemasyarakatan kerana dapat bersedekah dengan emas atau perak seberat timbangan rambut sebagaimana hadis nabi yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.s. yang berkata:

"Sesungguhnya Rasullullah saw. telah menyuruh supaya mencukur rambut cucunya Saidina Hassan dan Hussin r.a. pada hari ketujuh dan disedekahkan berat timbangan rambutnya dengan nilai perak".

Ustaz Rashid menunjuk cara yang betul mencukur rambut bayi

Turut sama dalam majlis ini adalah YB Tuan Haji Adam Sumiru, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Tanjung Puteri. Beliau telah meluangkan masa untuk bersama menghayati majlis yang penuh makna dan sunah dituntut oleh agama kita.

Seterusnya Yang Berhormat telah menyampaikan ucapan perasmian.

Hadirin yang mengikuti majlis

Dalam ucapannya, beliau menggalakkan penduduk khususnya di kawasan Larkin Perdana supaya dapat meningkatkan perpaduan supaya segala permasalahan yang wujud di kawasan perumahan ini akan dapat diselesaikan dengan mudah.

YB Hj Adam Sumiru memberi ucapan perasmian

Selesai sahaja ucapan perasmian, majlis diteruskan dengan bacaan berzanzi (rawi) oleh mereka yang hadir. Antara yang memperdengarkan bacaan adalah Tuan Haji Mohd Ali Salleh, Setiausaha Politik Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. Begitu juga dengan keikhlasan bacaan dari Tuan Haji Misbah Zainuddin, Setiausaha UMNO Bahagian Johor Bahru.

Jangan diperkecilkan, lihat bakat Setpol membaca berzanzi

Ketika hadirin berdiri dan berselawat, bayi-bayi yang telah bercukur telah dibawa untuk dibelai kepala yang telah dibotakkan serta dengan kucupan dan doa dari mereka yang hadir.

"Yang ni lelaki ke perempuan? Dah tak kenal"

Dalam hal mencukur rambut, satu amalan yang telah menjadi adat orang Melayu adalah mencukur atau menggunting bahagian tertentu daripada kepala termasuk menggunakan buah kelapa dan berbagai campuran seperti garam, bunga, beras dan sebagainya yang mungkin diambil dari budaya Hindu.

Perkara ini sangat dilarang oleh agama Islam sebagaimana sabda Rasullallah saw yang telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:

"Barangsiapa yang menyerupai (meniru apa sahaja perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam) dengan sesuatu kaum (yang bukan Islam) maka ia tergolong daripada mereka".

Khusyuk membaca penyerahan taklif

Mengakhiri majlis ini adalah upacara penyerahan taklif (tanggungjawab) yang dilakukan oleh ibubapa atau penjaga kepada anak yang telah baligh dengan disaksikan oleh ahli keluarga, saudara mara dan tetamu yang hadir.

Penyerahan taklif adalah merupakan satu perjanjian diantara anak dan kedua orang tuanya sebagaimana berikut:

"Kamu ....... (sebutkan nama anak) pada saat ini telah mencapai umur akil baligh dan keatasmu tetanggunglah kewajipan syarak iaitu menyempurnakan segala perintah Allah dan meninggalkan segala laranganNya. Bagi kamu ganjaran pahala di atas amal kebajikan dan ke atasmmu dosa di atas segala amal mungkar dan keji. Mulai saat ini, kamu bertanggungjawab sepenuhnya ke atas diri kamu dan mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada kamu, Amin".

Setelah itu, pihak anak akan menerima penyerahan tersebut dengan lafaz seperti berikut:

"Dengan ini, saya ...... (sebutkan nama sendiri), bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada ayahanda dan bonda di atas khidmat bakti serta pengorbanan yang selama ini diberikan kepada saya. Oleh itu, mulai saat ini, saya menerima penyerahan taklif dan saya berjanji untuk menyempurnakan tanggungjawab tersebut dengan sebaik-baiknya. Insyaallah seterusnya saya mengharapkan doa restu daripada ayahandan dan bonda".

Saat bercucuran air mata, sungguh syahdu

Setelah selesai anak menerima penyerahan, doa akan dibacakan oleh ibu bapa, penjaga atau orang yang diamanahkan mengetuai majlis.

Tiada perkataan yang boleh diluahkan untuk menggambarkan perasaan sebaik selesai majlis taklif dan bacaan doa. Saat ini kita melihat anak-anak dan ibu bapa bercucuran air mata. Rasa sebak bercampur teruja melanda perasaan masing-masing diantara cabaran menghadapi masa remaja dan pengharapan menggunung kedua ibubapa atau penjaga masing-masing.

Saya sendiri teruja dengan majlis mengukuhkan institusi keluarga serta amalan dituntut oleh agama Islam yang telah berlangsung dengan penuh kejayaan.

.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

can you email me: mcbratz-girl@hotmail.co.uk, i have some question wanna ask you.thanks

Tanpa Nama berkata...

It seems a little more than I need to check the information, because I was thinking: Why does not my GLOG these things!