Radio Internet FuhYooFm

Isnin, April 13, 2009

SAMBUTAN MAULIDULRASUL KG MUAFAKAT

.
Petang semalam, bersama YB Hj Adam Sumiru (ADUN Tanjung Puteri) saya sempat menghadiri sambutan maulidul rasul saw yang dianjurkan oleh penduduk Kampong Muafakat, Jalan Tun Abd Razak, Johor Bahru.

Ketika kami sampai, Ustazah Nor Hadayah Ahmad, pensyarah UTM Skudai sedang menyampaikan ceramahnya.


Kami datang sedikit terlewat disebabkan sebelumnya terpaksa menghadiri mesyuarat khas Jawatankuasa UMNO Bahagian yang dipengerusikan oleh YB Dato' Shahrir Abd Samad.

Majlis yang diadakan di perkarangan surau dihdiri oleh penduduk setempat terutama kaum wanita. Mungkin disebabkan penceramahnya adalah wanita, maka tidak ramai penduduk lelaki yang datang. Apa yang kelihatan, sebahagian dari mereka berada di belakang bangunan surau untuk persiapan menyediakan jamuan.


Pada hemat saya, ini adalah aktiviti terakhir yang diadakan di kawasan ini kerana penduduk setinggan Kg Muafakat ini akan dipindahkan ke kawasan rumah pangsa yang dimajukan oleh Suria Bistari Sdn Bhd.

Difahamkan, rumah yang bakal diduduki telahpun siap 80 peratus dan berkemungkinan mereka akan berpindah pada tahun ini juga.

Masalah yang perlu diselesaikan segera di sini adalah terdapat 17 orang penduduk yang masih belum mendapat pinjaman dari institusi kewangan. Kegagalan ini akan menyebabkan mereka tidak akan dapat sama berpindah di penempatan baru.

Banyak usaha telah dilakukan oleh Dato' Shahrir dan Hj Adam Sumiru dan terbukti ramai diantara rakan mereka yang mempunyai masalah seperti ini telah berjaya diselesaikan.

Bagaimanapun, usaha selanjutnya yang akan dilakukan adalah membincangkannya dengan YAB Menteri Besar Johor yang mungkin ada cara lain untuk mendapatkan sumber kewangan.

Diharapkan semua penduduk di kawasan ini akan bersama-sama pindah dan menikmati suasana baru dengan persekitaran yang lebih bersih, cantik dan aman berbanding dengan keadaan sekarang yang tidak begitu selesa.

Tiada ulasan: