Radio Internet FuhYooFm

Isnin, September 28, 2009

TEMPOH SEBULAN UNTUK MENGETAHUI PENYAKIT!

.
Saya baru balik dari Klinik Kesihatan Kempas kerana memenuhi temujanji dengan doktor untuk rawatan jari hantu tangan kiri yang sakit. Walaupun jariku sudah sembuh setelah dibuat suntikan oleh doktor klinik swasta, saya pergi juga untuk melihat pemeriksaan darah yang telah diambil sebulan yang lalu.

Doktor yang membuat pemeriksaan bertanya tentang penyakitku. Dengan selamba saya mengatakan penyakit sudah sembuh. Dia bertanya lagi, doktor mana yang merawat, klinik mana, apa penyakitnya, kena suntik atau tidak dan sebagainya.

Terfikir di hatiku mengapa soalan ini tidak ditanya semasa saya mengadu sakit sebulan yang lalu. Ketika itu saya hanya diminta untuk membuat ujian darah pada hari esoknya dan seterusnya kembali semula untuk berjumpa doktor pada hari ini (selepas sebulan). Ketika itu saya hanya diberi ubat tahan sakit. Sila baca posting yang pernah saya buat sebelum ini.

Mungkinkah klinik-klinik kesihatan yang lain juga begini?. Sekiranya benar, begitu malang nasib pesakit yang kurang mampu terutama dari luar bandar yang terpaksa menanggung sebulan lamanya hanya untuk mengetahui punca penyakit!.

Sebagai contoh, untuk kes ini, doktor hanya akan mengetahui tentang Urid Acid. Hari ini dia mengetahui Urid Acid saya agak tinggi kerana bacaannya adalah 463 melebihi dari paras 410.

Saya tidak diberi sebarang ubat dan ketika keluar dari bilik pemeriksaan doktor beberapa persoalan yang bermain di pemikiranku.

"Patutlah ketika ini begitu banyak klinik persendirian dan hospital swasta,"

Tiada ulasan: